3 tips voor een beter dieet

Home / Blog / Voeding / 3 tips voor een beter dieet

Deze praktische tips kunnen je helpen gezondere keuzes te maken. De twee sleutels tot een gezond dieet zijn eten de juiste hoeveelheid voedsel voor hoe actief u bent en het eten van een reeks voedingsmiddelen om ervoor te zorgen dat u een uitgebalanceerd dieet krijgt.

Een gezond uitgebalanceerd dieet bevat verschillende soorten voedsel, waaronder veel fruit, groenten en zetmeelrijk voedsel zoals volkorenbrood en volkoren granen; sommige eiwitrijke voedingsmiddelen zoals vlees, vis, eieren en linzen; en wat zuivelproducten.

Tip 1: Eet zetmeelrijke voedingsmiddelen

Zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals brood, ontbijtgranen, rijst, pasta en aardappelen zijn een heel belangrijk onderdeel van een gezond dieet. Probeer zoveel mogelijk volkoren soorten zetmeelrijk voedsel te kiezen.

Zetmeelrijk voedsel moet ongeveer een derde van het voedsel uitmaken dat we eten. Ze zijn een goede energiebron en de belangrijkste bron van een reeks voedingsstoffen in ons dieet. Deze voedingsmiddelen bevatten naast zetmeel ook vezels, calcium, ijzer en B-vitamines.

De meesten van ons zouden meer zetmeelrijk voedsel moeten eten – probeer bij elk van hen minstens één zetmeelrijk voedsel op te nemen bij uw belangrijkste maaltijden. U kunt de dag dus beginnen met een volkoren ontbijtgranen, een broodje voor de lunch en aardappelen, pasta of rijst bij het avondeten. Sommige mensen denken dat zetmeelrijk voedsel dik wordt, maar gram voor gram bevatten ze minder dan de helft calorieën vet. Je hoeft alleen maar te kijken naar de vetten die je toevoegt tijdens het koken en serveren van dit voedsel, omdat dit het caloriegehalte verhoogt.

Waarom kiezen voor volkorenproducten?

Volkorenproducten bevatten meer vezels en andere voedingsstoffen dan wit of geraffineerd zetmeelrijk voedsel.

We verteren ook volkoren voedsel langzamer, zodat ze ons langer vol kunnen laten voelen.

Volkorenproducten zijn onder meer:

  • Hele maaltijd en volkorenbrood, pitta en chapatti
  • Volkoren pasta en bruine rijst
  • Volkoren ontbijtgranen

Tip 2: Eet veel fruit en groente

De meeste mensen weten dat we meer groenten en fruit zouden moeten eten. Maar de meesten van ons eten nog steeds niet genoeg Probeer elke dag minstens 5 porties van een verscheidenheid aan groenten en fruit te eten. Het is misschien makkelijker dan jij denkt.

Tip 3: Eet meer vis

De meesten van ons zouden meer vis moeten eten – inclusief elke week een portie vette vis. Het is een uitstekende bron van eiwitten en bevat veel vitamines en mineralen. Streef naar minimaal twee porties vis per week, inclusief een portie vette vis. Je kunt kiezen uit vers, bevroren of ingeblikt – maar onthoud dat vis in blik en gerookt veel zout kan bevatten.

Wat zijn vette vissen?

Sommige vissen worden vette vis genoemd omdat ze rijk zijn aan bepaalde soorten vetten, omega 3-vetten genoemd, maar ook zuren, die ons hart gezond kunnen houden.

Hoeveel vette vis?

Hoewel de meesten van ons meer vette vis zouden moeten eten, vrouwen die op een dag een baby krijgen mag maximaal 2 porties vette vis per week bevatten (een portie is ongeveer 140 g). En 4 is de aanbevolen maximum aantal porties voor andere volwassenen.

 

Bekijk ook

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.